| تاریخ ارسال: 1402/9/25 |
دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های صلح و حل منازعه با عنوان اخلاق جنگ برگزار شد
دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های صلح و حل منازعه در تاریخ ۱۳/آذرماه/ ۱۴۰۲ با عنوان اخلاق جنگ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و با مدیریت دکتر الهه نوری غلامی، استاد گروه آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان و سخنرانی دکتر محمد جعفر امیر محلاتی، استاد کالج اوبرلین آمریکا در تالار حنانه برگزار شد.
در ابتدا مدیرجلسه با بیان خوشآمد گویی به اساتید و دانشجویان مقدمه ای کوتاه در اهمیت صلح در شرایط کنونی ارائه داد. در ادامه سخنران این کارگاه با ارائه رزومه خویش در سازمان ملل در سالهای جنگ تحمیلی ایران و عراق و همچنین سالهای پس از آن از اهمیت مفهوم صلح و دوستی مطالبی را ایراد فرمود و از اهمیت صلح، اخلاق جنگ و نقش آن در ایجاد صلح پایدار و عفو و دوستی نکاتی را بیان کرد. در ادامه بحث، با اشاره به دلایل عدم موفقیت مقولات فلسفه سیاسی مدرن از جمله دموکراسی و حقوق بشر و همچنین بازار آزاد در گسترش صلح و ایجاد صلح پایدار، به اهمیت به کارگیری فرهنگ و عناصر سازنده آن با رویکرد الهیاتی تاکید کرد و در ادامه به برهنگی نظام های اخلاقی در زمان وقوع جنگها اشاره کرد و افزود «جنگ، همه بزکهای تمدنی را از ما می گیرد و اندام برهنه ما را هویدا می سازد». وی تاریخ جنگ را از ابتدای تاریخ بشریت دانستند و دیدگاه برخی مذاهب در هنجارمند کردن جنگ را بیان کرد و سپس به نظریههای غربی در زمینۀ اخلاق جنگ پرداخت و مروری به نظریه جنگ عادلانه و چهار سوال محوری آن به شرح زیر داشت.
در ابتدا مدیرجلسه با بیان خوشآمد گویی به اساتید و دانشجویان مقدمه ای کوتاه در اهمیت صلح در شرایط کنونی ارائه داد. در ادامه سخنران این کارگاه با ارائه رزومه خویش در سازمان ملل در سالهای جنگ تحمیلی ایران و عراق و همچنین سالهای پس از آن از اهمیت مفهوم صلح و دوستی مطالبی را ایراد فرمود و از اهمیت صلح، اخلاق جنگ و نقش آن در ایجاد صلح پایدار و عفو و دوستی نکاتی را بیان کرد. در ادامه بحث، با اشاره به دلایل عدم موفقیت مقولات فلسفه سیاسی مدرن از جمله دموکراسی و حقوق بشر و همچنین بازار آزاد در گسترش صلح و ایجاد صلح پایدار، به اهمیت به کارگیری فرهنگ و عناصر سازنده آن با رویکرد الهیاتی تاکید کرد و در ادامه به برهنگی نظام های اخلاقی در زمان وقوع جنگها اشاره کرد و افزود «جنگ، همه بزکهای تمدنی را از ما می گیرد و اندام برهنه ما را هویدا می سازد». وی تاریخ جنگ را از ابتدای تاریخ بشریت دانستند و دیدگاه برخی مذاهب در هنجارمند کردن جنگ را بیان کرد و سپس به نظریههای غربی در زمینۀ اخلاق جنگ پرداخت و مروری به نظریه جنگ عادلانه و چهار سوال محوری آن به شرح زیر داشت.
- تا چه حد اخلاق به مسائل منافع ملی مربوط می شود؟
- چه توجیههای اخلاقی برای توسل به جنگ وجود دارد؟
- موازین و هنجارهای اخلاقی حین جنگ کدامند؟
- موازین رفتاری پس از جنگ با کشور یا گروه چیست؟
و بر این اساس سه ساحت را در اخلاق جنگ تبیین کرد که شامل اخلاق و عدالت قبل از جنگ، در هنگام جنگ و بعد از آن است.
- عدالت و اخلاق پیشا جنگ مرتبط است با سوالات پیرامون اهداف و علل جنگ که در شش زمینه یا بیشتر قابل بررسی است.
- انگیزه عادلانه
- مسئول یا فرد مشروع
- تناسب هزینه و نتایج
- جنگ به عنوان آخرین راه
- امید معقول موفقیت
- نیت و هدف از جنگ
- عدالت و اخلاق درون جنگ که ناظر به شیوه جنگ یا چگونگی رفتار در جنگ است. و در این ساحت دیگر تفاوتی میان جنگ مشروع و غیرمشروع وجود ندارد. و به چهار پرسش در این ساحت باید جوابگو باشیم.
- محدوده جغرافیایی و کیفی جنگ چه حدودی دارد؟
- گسترش جنگ به نظامیان و غیر نظامیان صورت می گیرد؟
- نوع سلاحهایی که در جنگ به کاربرده میشود چیست؟
- رفتار با اسرای جنگی و نظامیان زخمی در هنگام جنگ چگونه خواهد است؟
- عدالت پس از جنگ که به نحوه رفتار طرف پیروز با سرزمین های اشغال شده و مردم بومی این مناطق معطوف است. حقوق اولیه بشر نظیر سلامت و رفاه متعارف و آزادی سیاسی در این حوزه جای دارند.
در ادامه این کارگاه به مباحثی همچون مشارکت یهودی، رومی و مسیحی در نظریه جنگ عادلانه پرداخته شد. در این راستا سخنران اعتقاد دارد که با مراجعه به متون مقدس عدالت در جنگ قابل استخراج است. در این راستا وی نظر اسلام و نص قرآن را در این خصوص تبیین نمود. و قاعده مبتنی بر نص صریح آیه را بزرگترین استدلال در نظر می گیرد و قاعده یکی برابر همه نیز ناظر به آیه ۳۷ سوره مائده است. از همین جهت وجود فقه جنگ در متون فقهی را نیز از دلایل اهمیت اخلاق و عدالت جنگ در اسلام قلمداد فرمود. و به باب جهاد در فقه مذاهب اسلامی استناداتی دال بر وجود عدالت در جنگ را ارائه نمود.
مطالب مشابه
دفعات مشاهده: 96 بار |
دفعات چاپ: 17 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر